Tablet slecht voor taalontwikkeling peuters
Spelletjes op de tablet met cijfers en letters leggen de communicatieve vaardigheden bij baby’s en peuters juist stil, in plaats van dat ze er iets van leren.
De taalvaardigheden
van de baby’s worden met de tablets niet gestimuleerd, maar juist stil gelegd. Dit
blijkt uit onderzoek aan de Northern Arizona
University, gepubliceerd in Science Daily. Volgens de onderzoekers zorgen alle kleurige,
flitsende en technische hoogstandjes in de speelgoedindustrie ervoor dat baby’s
zo afgeleid zijn, dat ze minder interactie met hun ouders hebben. Terwijl die
interactie van groot belang is voor de taalontwikkeling van baby’s.
Informatie blijft niet behouden
Bradford Wiles, een
van de onderzoekers: ‘Uit het onderzoek blijkt dat wanneer baby’s en peuters
met een tablet spelen, de neiging hebben om zichzelf te gaan isoleren: ‘We
leren kinderen hoe ze met de tablet om moeten gaan, maar de informatie die ze
via de spelletjes doorkrijgen, blijft niet behouden. Dus we denken dat we hen
dingen leren over cijfers en letters, maar het enige wat ze geleerd hebben, is
hoe ze een touch screen moeten bedienen.’ Dus de taalvaardigheden van de baby’s
worden met de tablets niet gestimuleerd, maar juist stil gelegd.
Blokken en puzzels
De onderzoekers
adviseren om de baby’s en peuters te laten spelen met blokken en puzzels, omdat
hierbij meer interactie met de ouders is, en de communicatieve vaardigheden van
het kind daarmee het allerbeste gestimuleerd wordt.
Bron:
kinderopvangtotaal.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten