donderdag 7 april 2016

Test vernieuwde speeltuintje aan Eikenlaan in Goirle

Een paar weken geleden fietste ik door de Eikenlaan in Goirle. Binnenkort zal deze straat met oude eiken uitbarsten tot een groene oase met ontzettend veel fluitende vogeltjes, mijmerde ik. Dat is zo mooi altijd.


Plattegrond Goirle
Hier is het speeltuintje

In mijn ooghoeken zag ik links ineens frisse rode en gele kleuren. Heejj… de speeltuin was veranderd en opgeleukt! En een kabelbaan… dat zullen mijn jongens leuk vinden! Binnenkort maar snel heen om te testen..
En dat deden we. Zaterdagmiddag, twee weken terug fietsen we er met zijn drietjes heen.


Er werd al flink gevoetbald door een paar ‘grote jongens’ (8-10 jaar) en ook de kabelbaan was al flink in gebruik door een meisje en twee jongens (7-10 jaar).


De kabelbaan
Zepp en Djim liepen meteen naar de grote schommel. Hij zag er ook gaaf uit. Een stevige stalen stellage met daar aan een gebruikte vrachtwagenband (upcycling; mama in haar nopjes) om op te zitten/staan. 

Er is meer nodig dan een zetje...
Maar tot mijn verbazing konden mijn mannen van 4 en 6 jaar niet zelfstandig op de schommel komen. Dat is toch wel erg jammer. Het was ook niet een kwestie van een zetje geven, maar serieus optillen! Terwijl Zepp en Djim flink schommelden en de speeltuin van een hoger nivo verkenden begon ik te malen….


De nieuwe schommel
Waarom is deze schommel zo hoog opgehangen? Als je negen jaar bent en je kunt er zelfstandig opklimmen, dan is schommelen toch niet meer ‘done’? Of zoals ze hier zeggen ‘voor schut!’ Ok, je kunt je kinderen even helpen, maar zelf kunnen, zelf uitvinden en zelf doen is voor de ontwikkeling toch veel beter? Hmmmm….
Inmiddels zat Zepp al op de wipkip. Als zesjarige is hij toch wel te oud ervoor, toch? 


Een van de twee wipkippen
Maar ja, op de kabelbaan zaten nog steeds de ‘grote jongens’. En aangezien we geen bal meegenomen hadden, was het al snel gedaan in het speeltuintje. Ik vond het eigenlijk ook wel prima, want even rustig op een bankje zitten om naar je spelende kinderen te kijken is er niet bij. Om de eenvoudige reden dat ze er gewoon niet zijn! Ik begreep van ouders uit de buurt dat dat bewust is gedaan vanwege hangjeugd. Huh?
Enigszins beteuterd fietsen we weer verder. Op verkenning door het dorp. Toch jammer van die schommel… zou dat nog veranderd kunnen worden? Of ben ik de enige mama die dit zo ervaart?
Toch maar eens een verhaaltje over schrijven, misschien komen er reacties op van gebruikertjes uit de wijk of andere hoeken van Goirle…

Bij het uitwerken van deze blog stuitte ik op renovatieplannen van de Eikenlaan. Het wegdek van de Eikenlaan bevindt zich in een slechte staat en wordt vernieuwd waarbij de bestaande karakteristieke straatstenen worden hergebruikt, om zo het authentieke karakter van de laan te behouden. Ook is het groen langs de laan toe aan een onderhoudsbeurt. Aan beide zijden van de laan worden fietsstroken aangelegd, om zo te zorgen voor een veiligere fietsverbinding tussen Goirle en Riel. Ook komt er een vrijliggend trottoir, verdwijnt de glasbak, worden er parkeervakken aangelegd, en het groen wordt verbeterd. Om de eiken langs de laan meer ruimte te geven, wordt de weg op een aantal plaatsen een stukje opgeschoven. 



Een flink project en het ontwerp is in nauwe samenwerking met de bewoners van de Eikenlaan opgesteld. In de maand mei starten de werkzaamheden. Jammer dat de speeltuin ‘al klaar’ is. Of zou het nog mogelijk zijn om deze schoonheidsfoutjes aan te passen, gemeente Goirle en Nijha?
Woon jij vlakbij het speeltuintje aan de Eikenlaan en speel je er wel eens? Of spelen je kinderen er? Of vind je het leuk om het speeltuintje ook eens te testen? Laat me je ervaringen weten via angeliqueversteeg@home.nl. Ik ben er echt heel erg benieuwd naar!

Groetjessss,
Angelique Versteeg
Isa en Bila


Geen opmerkingen:

Een reactie posten