woensdag 27 mei 2015

Op pad met blote voeten en de trein...

De fietskampeervakantie met Hemelvaart was bij mijn jongens een groot succes. Ze hadden erover verteld op school en vol trots de foto's aan de juf laten zien met hun uitleg. De vraag wanneer we weer zouden gaan, was natuurlijk snel te verwachten. Dus het Pinksterweekend zijn we weer op vakantie geweest. Maar dit keer met de trein, de bus en de benenwagen. Want dat kan ook!
Zaterdag zijn we door papa op het station afgezet om met de trein naar Bergen op Zoom te reizen. We gingen het Blote voetenpad beleven en de speeltuin bij het Appeltje 'doen'.
Onze bagage (tent, matjes, slaapzakken, kookmateriaal en proviand) namen we mee in de bolderkar. Onze kleren, toiletspullen enz. zaten in de rugzak (20 liter) van mama.

Met de trein reizen is voor kindjes altijd een feest. Sowieso het gevaarte an sich natuurlijk, maar ook de klapstoelen, de deuren die open en dicht gaan, het geschommel heen en weer en al die mensen die vaak ook zomaar een gesprekje beginnen of galant helpen om de bolderkar in/uit de trein te tillen!

Op Bergen op Zoom centraal hadden we bus 105 naar Putten nodig. Daar moesten we best even op wachten. Kinderen pakken dat heel relaxed op. Ze spelen wat op een bankje bij een boom of voetballen met een blikje en vragen ondertussen bij iedere bus die binnen komt of dat de goede is.
Om 13.33 uur kwam hij aanrijden en binnen een kwartiertje bracht hij ons in de richting van camping Uit en Thuis.

We stapten uit aan de Fianestraat en van daar uit was het nog 10 minuutjes lopen naar Heijmolen 56. Er wapperden veel vlaggen en er zaten veel stickers op de ramen van de receptie. Caravans, tenten, letters, groen en de Nederlandse vlag! Helemaal leuk in kinderogen.

Camping Uit en Thuis ligt aan de rand van Landgoed Lievenberg en is aanglegd met nivoverschillen.
Het is er rustig en alle manieren van kamperen (camper, klein tentje, stacaravan, blokhut) zijn wel aanwezig. Dit keer was er geen centrale grote speeltuin, maar lagen ze verspreid met drie, vier toestellen per veldje.

Midden op de camping stond een speelhonk met animatie, weer een speeltuintje en... hertjes! Die waren zo mak; ze aten de boterbloemen uit je hand. Erg leuk!

Nadat de tent opgezet was hebben we een wandelingetje gemaakt over de camping en de speeltuintjes uitgeprobeerd, de hertjes gevoerd en uitgezocht waar de haan zat die zo zit te 'kukelekuuken'. Ze liepen bij het trekkersveldje en ze hoorden bij de kinderboerderij van de camping.
Weer terug bij de tent hebben we boursin-hap gemaakt (macaraoni-spinazie-spekjes-boursin) en met dikke buiken gingen de mannetjes slapen....

De ochtendrust op deze camping was tot 7 uur 's ochtends en Zepp en Djim waren rond die tijd ook wakker (pfffff....). Na wat luieren zijn we toch maar opgestaan. Het was zulk mooi weer!! Ontbijten op een kleedje in de zon en alleen maar hoeven kiezen uit een boterham met pindakaas of chocoladepasta. Zo fijn, die eenvoud!

Rond tienen gingen we op weg naar het Blote-Voeten-pad. Helaas werden we (op advies van de mevrouw van de receptie) via N-wegen en fietspaden naar het beginpunt gebracht. Dit is niet leuk wandelen en ook erg om (anderhalf uur lopen); de terugweg hebben we anders aangepakt. Maar daarover later meer.
Dat Blote-Voeten-pad beloofde leuk te worden en ook de speeltuin van gelegenheid het Appeltje dat erbij ligt deed de jongens weer stuiteren!

Dus... schoenen uit en daar gingen we....

Het Blote-Voeten-pad is een route van 2,5 kilometer door de mooiste plekjes van Landgoed Lievensberg. Omdat je op blote voeten loopt is de ervaring erg bijzonder. Kleine steentjes gaan over in grotere, harde steentjes gaat over in een knuppelpad van boomstammetjes. Dan krijg je weer een stuk waar de modder tussen je tenen kruipt om vervolgens door het mos te lopen. Op de open vlakte ligt zacht zand opgewarmd door de zon dat weer overgaat in een vochtig paadje door een wat donkerder bos.

Ongeveer halverwege de route kom je een immens grote boom tegen die is omgevallen en de parkvijver, die is indrukwekkend mooi.

We hebben twee uurtje over de wandeling gedaan en het was in een woord FANTASTICH! Het idee, de beleving aan je voeten, maar vooral de reacties en de ervaringen van de jongens was onbeschrijfbaar. Echt een hele bijzondere belevenis! Dus lees je deze blog en heb je jonge kinderen: schrijf het blote-voeten-pad op je to-do-met-de-kids-lijstje!! Aanrader!

Met weer schoenen aan onze voeten zijn we daarna de weg overgestoken en hebben we de middag verder afgemaakt met spelen in de speeltuin van het Appeltje. Een groot houten kasteel met loopbruggen en glijbanen, schommels, wippen, een groot luchtkussen, draaimolentjes.... helemaal leuk! Erg goed opgezet, ingericht en vooral: onderhouden!

Aan het einde van de middag hebben we nog een enorme pannekoek gegeten en tegen vijven hebben we de benenwagen richting de camping genomen. Deze keer zijn we via het wandelroutenetwerk teruggelopen. (Ja, er is een fietsroutenetwerk en een wandelroutenetwerk). Dwars door het bos! Bijna in vogelvlucht dus. Geen auto's, geen geklingel van fietsers en achter elkaar aan lopen, maar rustige bospaden met hoge bomen en kindjes die van alles vinden (takken, stenen, eikels die de apen naar benenden hebben gegooid) en de groen/gele strepen zoeken die we moeten volgen (speurtochtidee).

Zo'n verschil. Top! Meer weten? Kijk op www.routesinbrabant.nl
Tegenover het Appeltje zijn we gestart bij knooppunt 37. vervolgens zijn we naar 24, 48 en naar 26 gelopen. Die kruiste de Huibergsebaan. Daar weken we af van de route en gingen we links ipv rechts. We liepen over een voormalig watertje (de bekisting was nog te zien) en bij het eerste verharde pad (eigen weg naar een boerderij) zijn we rechts gegaan. Daar pikten we route 47 op en via een heel gaaf eenpersoonspaadje (single track) met, ik denk, lelietjes van Dalen, slingerden we zo naar de straat van de camping!

In drie kwartier waren we terug en dat met Djim's tempo en nieuwsgierigheid!!!!
Weer bij de tent nog lekker een theetje gedronken met de mannetjes en toen lekker gedouched en gaan slapen want morgen gaan we weer naar huis.

Stukje lopen naar de bus, met de bus, met de trein en opgehaald door papa. En die verraste ons met een lekkere lunch in de stad.

In de tent slapen, wandelen, fietsen, routes volgen, buiten spelen en buiten eten. Ik doe mijn kinderen geen groter plezier. Inmiddels hebben ze een eigen (self inflatable) matje waarop ze een mooie tekening hebben gemaakt en een mummyslaapzak. Daar zijn ze net zo trots op als hun grootste hijskraan en slapen erin als roosjes.
Ik hoop dat ik met deze blog andere ouders kan inspireren om het ook eens te proberen. En te ervaren hoe warm je hart wordt als je je kinderen ziet genieten van deze eenvoudige leefstijl. Daarom: heb je vragen, dan kun je ze me mailen: angeliqueversteeg@home.nl. Maar reageren op deze blog is ook gezellig!!!