maandag 29 februari 2016

Opruimen en chillen


Ook zo genoten van de zon dit weekend? En een flinke dosis vitamine D opgedaan?
Inderdaad, de wind was zeker nog frisjes, maar met een warme jas aan was goed toeven buiten.
En dat deden we! De jongens en ik hebben de tuin opgeruimd. Alle blaadjes, stokjes en takjes hebben we in emmers gedaan (ja, er waait heel wat de tuin in tijdens de winter) en kleine troepjes in de kliko. Ook bleek dat we toch wel heel veel souvenirs (grote takken, dennenappels, eikels) uit het bos hadden verzameld. Zo alles bij elkaar was het best veel.
Zo tijdens het opruimen kwamen we ons vuurkorfje tegen. Een fijn klein ding wat door iemand in een ver land, gerecycled is van oude blikken. Ooit gekocht bij Stoer metaal voor Vaderdag maar nu erg handig. Want we hebben een vuurtje gemaakt. De jongens vonden het maar wat stoer. En, het was lekker warm zo met die frisse wind en het maakte onze volle emmers leeg.
Om het vuur aan te maken gebruikte ik afgeknipte takjes van de lavendelstruikjes, maar een krant of aanmaakblokjes kan natuurlijk ook. Ik moet eerlijk zeggen: het ging wat minder makkelijk omdat ‘ons afval’ natuurlijk wat vochtig was. Maar met wat extra aanmaakhout (wel droog uiteraard) lukte het toch…


Bezig met mijn vuurtje en genietend van de zon in mijn snoet bedacht ik me dat ik nog marshmallow’s uit een kerstpakket in de kelder had liggen. Misschien wel leuk om te….

Djim (rechts) wilde eigenlijk niet op de foto....
Twee takjes waren al snel gevonden om de spekjes aan te prikken en een fijn vier-uur-momentje was geboren. Met papa op de uitkijk dat de jongens niet aan het vuur kwamen, ging ik even de keuken in om een winter-tapatje te creƫren.
Ik had nog een partystokbrood (voorgesneden afbakstokbrood, Aldi). En terwijl die 6 minuten afbakte in de oven, zette ik thee, deed marshmello’s in een schaaltje, pelde wat mandarijnen, schonk ik een (gluh)wijntje in, pakte een Frans smeerkaasje en een potje pesto (voor het lente-gevoel). Samen met het stokbrood zette ik alles op een gezellig dienbladje om het buiten lekker op te peuzelen bij het vuur in het zonnetje.
Zo’n marshmallow op een stokje doen en 1,2,3 tellen in of boven het vuur houden was een hele ervaring voor de kleine mannen (4 en 6 jaar). Nou mochten ze ook een keer iets met het vuur! En… snoepen. Wauw! (zoals je misschien weet, ben ik niet zo van de geraffineerde suikers en dus snoep). Maar een keer zo en dan ook nog avontuurlijk is natuurlijk wel helemaal top!


Dat was dus chillen geblazen in onze tuin. De lente is in aantocht, en deze fijne dag hebben we in de pocket!!!

En weet je? Misschien is het komend weekend wel weer zulk lekker weer. Laat je inspireren door mijn verhaal en probeer het ook eens… het is echt leuk!
Heb je geen takken of blad meer in de tuin, loop dan eens door je wijk met de kinderen. Zeker te weten dat je een volle tas bijeensprokkelt!
Heb je geen vuurkorf. Kijk dan eens rond bij de kringloop, Hormbach, Action of van Cranenbroek. Of net als ik: kijk bij Stoer Metaal in de webwinkel (ik zag dat ze in de sale waren! Altijd fijn!)
En als je dan de lucifers in je hand hebt en je staat bij je vuurkorf en je takken. Kijk dan even of de buren thuis zijn en misschien buiten zitten. En hoe de wind staat. Want een vuurtje in je tuin is leuk, maar met je toet in de zon in de rook van iemand anders zitten is niet top.
Heel veel plezier en laat je me weten hoe het was en hoe je het gedaan hebt?
Een foto zou ook vet zijn!!!
Mijn mailbox is er klaar voor: angeliqueversteeg@home.nl

Groetjesssss,
Angelique Versteeg
0647450249

PS Heb je geen tuin en wil je toch even buiten zijn... Kijk dan op mijn blog van 16 februari jl. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten